Saturday 22 February 2014

Hidupan berasal dari air

SUMBER: Buku Al-Quran dan Sains

AL-QURAN
Dalam Al-Quran dengan jelas menyatakan kehidupan bermulanya dari air. Antaranya dalam ayat-ayat di bawah:

 " Apakah orang-orang kafir itu tidak mengetahui langit dan bumi itu keduanya adalah suatu yang padu kemudian kami pisahkan antara keduany. Daripada air kami jadikan segala sesuatu hidup." (Al-Anbiyak: 30)

 " Allah mencipta kesemua jenis haiwan daripada air." An-Nur:45

Air adalah komponen yang penting untuk hidupan dan dalam kehidupan.
Ayat-ayat diatas ini jelas menunjukkan air adalah asas bagi segala hidupan. Tanpa air,hidupan tidak wujud sama sekali.

DIBUKTIKAN DENGAN KAJIAN SAINS

Air dan kehidupan tidak dapat dipisahkan,beberapa kajian sains menunjukkan air adalah asas untuk hidupan dan kehidupan manusia.

Kajian-kajian dan penemuan-penemuan sains ini membuktikan bahawa kenyataan Al-Quran bahawa segala kehidupan berasal daripada air adalah benar dan dapat disahkan melalui kajian sains.

1.BBC News dalam segmen Science And Nature (Space) /27 Mei 2006
Pakar-pakar biologi bersepakat air adalah asas kepada kehidupan . Tanpanya kehidupan tidak boleh hidup,adapun yang hidup,namun tidak boleh bersambung.

2. www.bbc.co.uk/science
Dalam membuat kajian mengenai kewujudan kehidupan di planet -planet lain, saintis akan terlebih dahulu mencari kewujudan sumber air di planet-planet tersebut.

3.Paleontological Society Special Publication Volume 9 (1999)
Tajuk: Evolution: Investigating the Evidence
"Permulaan hidupan sudah semestinya bermula di persekitatan yang mempunyai suhu yang rendah agar dengan itu air(liquid water) dapat wujud. Air diperlukan kerana ia asas kepada kehidupan. Hal ini disebabkan hanya air sahaja yang menjadi medium kepada proses-proses( yang berkaitan dengan kehidupan) dan hanya dengan air metabolisme boleh berlaku".

4. BBC News Online dalam segmen Sci/Tech
Tajuk: Springing to Life Under The Sea.
Saintis-saintis mengatakan rahsia mengenai kewujudan hidupan yang awal di dunia mungkin wujud 9000 kaki di bawah Lautan Atlantik. Disitu saintis menemui semburan hidrogen dan selepas mereka mengkaji persekitarannya,mereka merasakan ia sesuai bagi melahirkan kehidupan di peringkat awal.


Sesungguhnya telah nyata sekali kandungan Al-Quran itu mengandungi fakta-fakta dan mukjizat saintifik yang di'revealkan' beribu tahun dahulu sebelum dibuat kajian secara saintifik pada era ini. Sesungguhnya Allah itu Maha Hebat ! :)

No comments:

Kata-kata motivasi

Untuk memperbaiki manusia, baiki HATInya, untuk membaiki hati manusia, baiki dahulu SOLATnya.

Jadi Agen Kebaikkan sedari awal pagi

Islamic Calendar

Followers

Temujanji dgn ALLAH

noormunirahaab.blogspot.com. Powered by Blogger.
banner 1 banner 2