Saturday 4 September 2010

Hikmah Musibah(Ujian daripada Allah SWT)





Duhai teman yang dikasihi,

Seringkali manusia, bilamana diturunkan sedikit ujian, cepat melatah. Setiap hambaNYA diuji dengan ujian berbeza. Mungkin diuji dengan kehilangan orang tersayang, kesakitan, kemiskinan, kehilangan harta benda, kegagalan diri dan sebagainya. Mungkin hati kecil bertanya, mengapa. Mengapa Allah Yang Maha Pengasih dan Penyayang mentakdirkan begitu? ...
Tidak kurang juga ada yang menyalahkan Allah (auzubillah, mohon perlindungan dariMu ya Allah), menyalahkan orang sekeliling, menyalahkan diri dengan menimbulkan pelbagai persoalan, kenapa tidak itu, kenapa tidak ini, kalau lah macam ni, kalau lah macam tu,dan ada juga yang menyalahkan benda yang tidak mampu berkata-kata .
Bilamana ‘kenapa’ dan ‘kalau la’ dipersoalkan, mereka seperti tidak redha dengan ketentuan yang ditakdirkan Allah.
JANGAN, JANGAN BEGITU. Dalam apa jua keadaan, kita mesti yakin bahawa setiap sesuatu yang berlaku pasti ada hikmahnya.

Penulis mahu mengajak sahabat2 sekalian untuk merenung dan berfikir akan setiap bait2 indah ayat Al-Quran dibawah…. Apa jua kita persoalkan, Allah ada jawapannya…


Aduhai sahabat,

-Seringkali ujian menjengah, engkau mengatakan, “MENGAPA AKU, KENAPA BUKAN ORANG LAIN?”, “ MENGAPA AKU DIUJI”, “WHY ME??”

Ingatlah!





"Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan; "Kami telah beriman," sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yg sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yg benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yg dusta." 
-Surah Al-Ankabut ayat 2-3 





-Seringkali engkau mempersoalkan, “KENAPA AKU TAK DAPAT APA YANG AKU IDAM-IDAMKAN?”

Ingatlah!! 





"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui." 









-Surah Al-Baqarah ayat 216




-Barangkali engkau juga merasakan bahawa terlalu berat untuk menanggung semua dugaan ini, dan terlintas “KENAPA UJIAN SEBERAT INI?” 
 

Ingatlah!!



"Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya." 
-Surah Al-Baqarah ayat 286




-Mungkin juga engkau RASA FRUST? 






"Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yg paling tinggi darjatnya, jika kamu orang-orang yg beriman." 









- Surah Al-Imran ayat 139






-Bila engkau rasa pedih dengan ujian ini, engkau juga sering melaungkan “ARGHH,AKU TAK DAPAT TAHAN!!! 





"... ..dan janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah melainkan kaum yang kafir." 


-Surah Yusuf ayat 87





-tetapi,wahai sahabat-sahabat yang dikasihi, marilah kita bertanya “BAGAIMANA HARUS AKU MENGHADAPI UJIAN/DUGAAN INI?” 



"Wahai orang-orang yang beriman! Bersabarlah kamu (menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan perkara-perkara yang berkebajikan), dan kuatkanlah kesabaran kamu lebih daripada kesabaran musuh, di medan perjuangan), dan bersedialah (dengan kekuatan pertahanan di daerah- daerah sempadan) serta bertaqwalah kamu kepada Allah supaya, kamu berjaya (mencapai kemenangan)." 


-Surah Ali-Imran ayat 200






"Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk" 


-Surah Al-Baqarah ayat 45 







“ Wahai orang-orang yang beriman! Mohonlah pertolongan (kepada Allah) dengan sabar dan solat. Sungguh, Allah beserta orang-orang yang sabar”


-Surah Al-Baqarah ayat 153





-Engkau juga dikurniakan akal fikiran, jadi berfikirlah..”APA YANG AKU DAPAT DARIPADA SEMUA INI?





"Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang mu'min, diri, harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka... .. 









Surah At-Taubah ayat 111




-D
an kembalilah kepada fitrah…. “KEPADA SIAPA AKU BERHARAP?” 


"Cukuplah Allah bagiku, tidak ada Tuhan selain dariNya. Hanya kepadaNya aku bertawakkal." 









-Surah At-Taubah ayat 129 










Semoga dengan secebis bingkisan ini dapat menenangkan sedikit hati yang tengah bersedih dengan segala macam masalah yang menyelubungi diri sahabat sekalian…Sungguh, kalimah-kalimah Allah sungguh indah dan penuh dengan motivasi & inspirasi.Dalam apa jua keadaan pun kita mesti percaya dan yakin bahawa takdir Allah pasti mengandungi banyak hikmah dan kebaikan. Istilah buruk hanya ada dalam rumus pemikiran manusia. Manakala disisi Allah, segalanya punya maksud yang baik walaupun pada zahirnya tidak begitu.


Setiap musibah dan dugaan yang menjengah, mungkin kelihatannya sangat pahit, tetapi sebenarnya manis dan indah. Hanya apabila hikmahnya dapat dicungkil, insyaAllah.

Duhai sahabat, ingatlah kepada Allah sentiasa di kala susah mahupun senang. Sekiranya kita ingat Allah, maka Allah akan ingat kepada kita…kepada Allahlah sebaik2 sandaran dan tempat berlindung=)=)

Allah ta’ala berfirman,



 Ingatlah kepada-Ku, Aku juga akan ingat kepada kalian. Dan bersyukurlah kepada-Ku, janganlah kalian kufur.
 Surah Al-Baqarah ayat 152 



Nukilan,






Cahaya Yang Menerangi®
                                      

No comments:

Kata-kata motivasi

Untuk memperbaiki manusia, baiki HATInya, untuk membaiki hati manusia, baiki dahulu SOLATnya.

Jadi Agen Kebaikkan sedari awal pagi

Islamic Calendar

Followers

Temujanji dgn ALLAH

noormunirahaab.blogspot.com. Powered by Blogger.
banner 1 banner 2